جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاریخ مجارستان

مجارستان هم مانند خیلی از کشورهای دیگر و به‌خصوص ایران، در گذشته تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است. اگر شما هم به هر دلیلی می‌خواهید به مجارستان بروید، بهتر است تاریخ این کشور را بشناسید تا بهتر بتوانید شرایط و فرهنگ مردم این کشور را درک کنید. در این مقاله به طور کامل تاریخ مجارستان را برای شما توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که این کشور در بازه‌های زمانی مختلف چه شرایطی را از سر گذرانده است. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تاریخ این کشور به دست بیاورید، تا پایان همراه ما باشید.

دوره‌های مختلف تاریخ مجارستان

در کشور مجارستان دوره‌های تاریخی بسیار متنوع هستند و در هر یک از این دوره‌ها، اتفاقات مختلفی رخ داده‌اند. در این قسمت، برخی از دوره‌های مختلف تاریخ کشور مجارستان را معرفی می‌کنیم که می‌توانند اطلاعات زیادی درباره این کشور به ما ارائه دهند.

✔ تشکیل کشور مجارستان در قرن 9

مجارستان که خیلی از افراد این کشور را با نام هنگری نیز می‌شناسند، یکی از کشورهای اروپای مرکزی شناخته می‌شود که تاریخ پرفراز و نشیبی دارد. نژاد مردم این کشور از نژاد تورانی است و گفته می‌شود که در گذشته در آسیا زندگی می‌کردند و سپس از آسیا به اروپا رفتند. مهاجران مجاری زمانی که آسیا را ترک کردند، در ابتدا به جلگه‌های روسیه جنوبی رفتند و در آنجا ماندگار شدند. بااین‌حال، به‌خاطر ورود مهاجمان جدید، مجبور به ترک این مکان شدند و به اروپا رفته و مجارستان کنونی را به وجود آوردند.

مساحت این کشور نزدیک به ۹۳ هزار کیلومترمربع محاسبه می‌شود و جمعیت آن هم کمتر از ۱۰ میلیون نفر است. باتوجه‌به این موضوع، می‌توان گفت که مجارستان کشوری نسبتاً کوچک با جمعیت کم است که به همین دلیل هم مهاجران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. مردم مجارستان به زبان مجاری صحبت می‌کنند. این زبان یکی از پرگویش‌ترین زبان‌های غیر هند و اروپایی شناخته می‌شود که در قاره اروپا رواج دارد.

تشکیل کشور مجارستان در قرن 9

زمان تأسیس و ایجاد کشور مجارستان به قرن 9 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان رهبری افراد مجاری را شخصی به نام شاهزاده آرپاد بر عهده داشت. مردم مجارستان به همراه این شخص از کوه‌های کارپات گذشته و به مجارستان کنونی رسیده و این سرزمین را تصرف کردند.

تاریخ و نوشته مورخان نشان می‌دهد که جنگجویان مجاری افرادی شجاع، بی‌رحم و با خلق‌وخوی خشن بودند که توانستند مناطق موردنیاز خود را تصرف کنند. این افراد بعد از تصرف مجارستان کنونی، به سراغ فرانسه رفتند و تلاش در چپاول و تصرف این کشور نیز داشتند که به‌خاطر وجود استحکامات نظامی بسیار زیاد فرانسه، در این امر ناکام ماندند و بعد از اتفاق افتادن این واقعه، تا حد زیادی دست از چپاول و غارتگری برداشتند.

✔ پیروی از رسم‌ورسوم قوانین اروپایی غربی در قرن 10

همان‌طور که گفتیم، در زمان‌های بسیار دور، مردم مجارستان افرادی تندخو و تندمزاج بودند. بااین‌حال، به‌مرور زمان به خلق‌وخوی شهرنشینی روی آوردند و اخلاقیات بیابانگردی خود را تا حد خیلی زیادی کنار گذاشتند. حتی تعداد زیادی از مردم این کشور به دین مسیحیت روی آوردند و مسیحی شدند.

در سال ۱۰۰۰ میلادی، شاه مجارستان به‌عنوان دوک مجارها به اسم واتین اول شناخته شد و به کمک این فرد، به مرور زمان مردم مجارستان نیز قوانین اروپای غربی را قبول کردند. به منظور انجام این کار، آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی نفوذ خیلی بیشتری روی مجارستان داشت.

✔ گسترش مجارستان در قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی

سپس بعدازاین که جانشینان واتین اول معرفی شدند، آنها سلطه خود به مناطق اطراف را توسعه دادند و مناطقی مانند دالماسی، بسنی و ترانسیلوانی را از آن خود کردند. سپس پادشاه مجارستان که در آن زمان آندره دوم بود، تغییرات زیادی را در این سرزمین ایجاد کرد و فرمان طلایی را صادر کرد.

گسترش مجارستان در قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی

در این فرمان، تغییرات قابل‌توجهی در مجارستان به وجود آمد. به این صورت که نجیب‌زادگان و افراد سرشناس کشور به امتیازات قابل‌توجهی دست پیدا کردند و با انجام این کار، اختیارات و قدرت پادشاه آندره دوم تا حدودی محدود شد. لازم به ذکر است که در آن زمان آندره دوم جنگ صلیبی پنجم را نیز فرماندهی می‌کرد.

✔ تخریب مجارستان در قرن ۱۳ میلادی

تا قرن ۱۳ میلادی مجارستان کشوری رو به پیشرفت در نظر گرفته می‌شد که مانند خیلی از کشورهای دیگر، به فعالیت‌های مختلفی ادامه می‌داد. بااین‌حال، در قرن سیزدهم مغول‌ها به این کشور حمله کردند و ویرانی و خرابی‌های زیادی به وجود آوردند. این خرابی‌ها در سال ۱۲۴۱ رخ دادند و باعث شدند که صدمات زیادی به مجارستان وارد شود. در آن زمان مغول‌ها تا حدودی مانند گذشته مجاری‌ها رفتار می‌کردند و به‌خاطر چپاول، غارتگری و سوزاندن این کشور، مجارستان متحمل ضررهای بسیار زیادی شد.

تخریب مجارستان در قرن ۱۳ میلادی

البته بعد از حمله مغول‌ها، مجارستان مجدداً توانست به فعالیت‌های توسعه‌طلبانه خود ادامه دهد و زمانی که در آخرین پادشاهی سلسله آرپاد بودند، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی برسند. بااین‌حال، سلسله آرپاد در سال ۱۳۰۱ میلادی به طور کامل نابود شد و از بین رفت.

✔ تغییر سلسله مجارستان به پادشاهی در قرن 14

بعدازاین که حکومت سلسله آرپاد به پایان رسید، مجارستان نیز مانند آلمان به کشوری پادشاهی انتخابی تبدیل شد. البته برای رسیدن به این هدف مشکلات زیادی پیش روی این کشور وجود داشت که با درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی بسیار زیاد، این روش رأی آورد.

مورخان گفته‌اند که در نیمه اول قرن چهاردهم، بیشتر افراد خاندان آنژو به‌عنوان پادشاهان مجارستان در نظر گرفته می‌شدند. این افراد از خاندان آنژو حکومت ناپل را نیز در اختیار داشتند. شرایط نامساعدی در زمان پادشاهی این افراد به وجود می‌آمد و آنها باید با مشکلاتی مانند نجیب‌زادگان خودکامه، سرمایه‌دارانی که به آلمان وابسته بودند و مردم معمولی شیوه‌ای درست رفتار می‌کردند.

تغییر سلسله مجارستان به پادشاهی در قرن 14

هم‌چنین به‌خاطر حکومت‌های کوچک مختلف کشور مجارستان، خود پادشاه نیز به‌تنهایی اختیارات زیادی نداشت و باید در زمینه‌های متفاوتی مانند تجارت، تعلیم‌وتربیت و سایر موارد این‌چنینی از افراد دیگر نیز کمک می‌گرفت. اما به‌طورکلی، در آن زمان با وجود همه این مشکلات، لوئی اول که با نام کبیر نیز شناخته می‌شد، بهترین و پرطرفدارترین پادشاه خاندان آنژو در مجارستان شناخته می‌شد.

✔ سایر پادشاهان مجارستان از قرن 14 تا 19

سپس در سال ۱۳۸۷ میلادی، سیژیسموند دولوگزامبورگ به‌عنوان پادشاه مجارستان شناخته شد که به جای توجه به مسائل خود مجارستان، بخش زیادی از وقت خود را صرف مسائل آلمان و امور داخلی کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شخص بعد از گذشت چند مدت به‌عنوان امپراتور آلمان نیز معرفی شد.

بعدازاین شخص هم چند پادشاه دیگر برای زمان‌های کوتاه‌مدت پادشاه مجارستان شدند که تعداد زیادی از آنها در میان هم‌وطنان خود مجاری بودند. یکی از این افراد، ماتیاس کورون بود که در نیمه قرن پانزدهم امپراتور مجارستان بود.

ماتیاس کورون یکی از بهترین پادشاه‌های مجارستان شناخته می‌شود که مردی سخت‌گیر، جدی، دانا و فوق‌العاده باهوش بود. به‌خاطر جاه‌طلبی‌های این پادشاه سخت‌کوش، مجارستان توانست به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کند. ماتیاس کورون در دوران پادشاهی خود توانست چک‌ها، ترک‌ها و اتریشی‌ها را از خاک مجارستان به بیرون براند و مجارستان را به یک کشور کاملاً مستقل، باشکوه و افتخارآفرین تبدیل کند.

✔ جمهوری پارلمانی دموکراتیک مجارستان در اواخر قرن 19

در نهایت، شرایط کشور مجارستان به‌صورت سیاسی به همین شکل بود تا این که در سال ۱۹۸۹، مجارستان به یک کشور جمهوری پارلمانی دموکراتیک تبدیل شد. در حال حاضر نیز این کشور یکی از کشورهای توسعه‌یافته اروپا شناخته می‌شود که عضو منطقه شنگن و اتحادیه اروپا نیز است.

جمهوری پارلمانی دموکراتیک مجارستان در اواخر قرن 19

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعاتی درباره تاریخ مجارستان در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که این کشور چه فراز و نشیب‌هایی را از سر گذرانده است. همان‌طور که متوجه شدید، شرایط مجارستان نیز مانند خیلی از کشورهای دیگر از گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته است. بااین‌حال، تاریخ کشور مجارستان نشان می‌دهد که با وجود همه این مشکلات، همچنان این کشور به‌عنوان یکی از بهترین مناطق اقتصادی و توسعه‌یافته جهان به شمار می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *