جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل پزشکی در مجارستان

مهم‌ترین دلایلی که موجب افزایش اهمیت تحصیل پزشکی در مجارستان شده‌اند، اعتبار بالای مدرک تحصیلی و هزینه مناسب برای تحصیل در این کشور است. شما با مهاجرت تحصیلی به مجارستان، می‌توانید از تمام این مزایا بهره‌مند شوید.

پس اگر به رشته پزشکی و پیراپزشکی علاقه دارید و می‌خواهید در یکی از کشورهای اروپایی در این رشته تحصیل کنید، مطمئن باشید که مجارستان می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای شما باشد. در ادامه، به‌صورت مفصل درباره تحصیل در مجارستان پزشکی و شرایط آن به همراه هزینه‌هایی که باید بپردازید، صحبت خواهیم کرد.

کیفیت بالای سیستم آموزشی موجب شده که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی طرفداران بسیار زیادی در کشور مجارستان داشته باشند. این در حالی است که تحصیل در این رشته در خیلی از کشورهای اروپایی تقریباً غیرممکن است؛ زیرا برای تحصیل در این رشته‌ها در کشورهای دیگر باید هزینه خیلی زیادی بپردازید و احتمال ریجکت شدن شما هم بالاست. در مقابل، در مجارستان شما می‌توانید بعد از پذیرفته شدن در آزمون ورودی دانشگاه، به‌راحتی در رشته موردنظر خود تحصیل کنید.

علت محبوبیت تحصیل پزشکی در مجارستان

به نظر شما چه چیزی باعث شده که در مجارستان تحصیل پزشکی تا این حد رواج داشته باشد؟ مهم‌ترین پاسخ این سؤال، این است که دوره‌های پزشکی در این کشور کیفیت بسیار بالایی دارند و مانند سایر کشورهای اروپایی، از تمام استانداردهای لازم در آنها استفاده می‌شود.

علت محبوبیت تحصیل پزشکی در مجارستان

اما به‌طورکلی، دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث شده‌ تحصیل پزشکی در مجارستان تا این حد محبوب باشد. این دلایل عبارت‌اند از:

  • پذیرش راحت‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی: همان‌طور که گفتیم، شما برای ورود به دانشگاه‌های بقیه کشورهای اروپایی و به‌خصوص در رشته پزشکی و پیراپزشکی، محدودیت‌های بسیار زیادی دارید. این در حالی است که این محدودیت‌ها در مجارستان به حداقل می‌رسند و با کمی اطلاعات در این زمینه می‌توانید به‌راحتی از دانشگاه موردنظر خود در رشته پزشکی پذیرش بگیرید.
  • شهریه مناسب و هزینه‌های پایین: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، شهریه دانشگاه‌های اروپایی است. از نظر شهریه و هزینه‌های زندگی کشور مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی یکی از ارزان‌ترین کشورها شناخته می‌شود. به همین دلیل شما می‌توانید با یک هزینه کاملاً معقول، به‌راحتی در این کشور شروع به تحصیل در رشته پزشکی کنید.

به‌طورکلی، چهار دانشگاه علوم پزشکی در کشور مجارستان وجود دارد که در همه آنها می‌توانید رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های پیراپزشکی را بیابید. مدارک صادر شده از طرف همه این دانشگاه‌ها اعتبار بسیار بالایی از نظر علمی در سراسر جهان، به‌خصوص در آمریکا و اروپا دارند.

از طرف دیگر، رشته پزشکی در کشور خود ما هم محبوبیت بسیار زیادی دارد. تعداد زیادی از دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته تجربی، در کنکور سراسری به امید قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سر جلسه می‌آیند.

در میان این افراد، بسیاری از آنها حتی با وجود تلاش بسیار زیاد هم نمی‌توانند به رویای خود دست پیدا کنند. اگر شما هم جزو آن دست از افرادی هستید که به‌خاطر دلایل متعدد نتوانسته‌اید در ایران به پزشکی برسید، جای نگرانی نیست. تنها کافی است که به کمک افراد حرفه‌ای و باتجربه، برای تحصیل پزشکی در مجارستان اقدام کنید. در ادامه، اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مزایای تحصیل پزشکی در مجارستان

در این قسمت، به‌صورت خلاصه مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل پزشکی در این کشور را برای شما توضیح می‌دهیم تا مطمئن شوید که مجارستان، یک مقصد کاملاً مناسب و مطمئن برای این رشته است.

مزایای تحصیل پزشکی در مجارستان
  • اعتبار مدرک تحصیلی: مدرک تحصیلی که شما از دانشگاه‌های مجارستان می‌گیرید، در ۲۵ کشور اروپایی به طور کامل مورد تأیید قرار می‌گیرد و این مسئله، نشان‌دهنده اعتبار بالای مدرک این کشور است.
  • هزینه پایین: زندگی دانشجویی در کشور مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی غربی، نیاز به هزینه خیلی کمتری دارد و این مسئله برای ایرانیان، فوق‌العاده پراهمیت است.
  • رشته‌های متنوع علوم پزشکی: ممکن است برخی از افراد به رشته پزشکی علاقه نداشته باشند و به دنبال رشته دیگر مرتبط با آن باشند. در این شرایط، آنها می‌توانند به‌راحتی رشته موردنظر خود را در دانشگاه‌های مجارستان پیدا کنند و مطمئن باشند که در دانشگاه‌های وزارت بهداشت ایران نیز مورد تأیید خواهند بود.
  • ورود به دانشگاه با مدرک دیپلم: خوشبختانه برای تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان نیاز به مدرک تحصیلی و گواهینامه‌های متعدد ندارید و با استفاده از مدرک دیپلم ۱۲ سال دبیرستان خود خیلی راحت می‌توانید برای تحصیل پزشکی اقدام کنید.
  • امکان شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی: بخش زیادی از دروس در دانشگاه‌های مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ازاین‌رو، می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کرده و با داشتن دانش کاملی از زبان انگلیسی سر کلاس درس خود حاضر شوید.
  • بیمه درمانی: تازمانی‌که شما برای تحصیل در مجارستان بمانید، باید حتماً بیمه درمانی داشته باشید و این امر کاملاً اجباری است.
  • امکان سفر به سایر کشورهای حوزه شنگن: کشورهای حوزه شنگن جزو پرطرفدارترین و پرگردشگرترین کشورهای سراسر دنیا شناخته می‌شوند. زمانی که شما برای تحصیل به مجارستان می‌روید، ویزای شینگن در اختیار شما قرار داده می‌شود و می‌توانید بدون نیاز به ویزای دیگر، به سایر کشورهای این حوزه نیز سفر کنید. در این شرایط، حتی می‌توانید بعد از تحصیل در یکی از این کشورها مشغول به کار شوید و رزومه خود را تقویت کنید.
  • امکان کار کردن حین تحصیل: شما می‌توانید همزمان با درس خواندن در رشته موردنظر خود، به‌راحتی در کشور مجارستان مشغول به کار شوید. کار شما می‌تواند بسته به رشته تحصیلی، متفاوت باشد و حتی امکان سرمایه گذاری در این کشور را نیز خواهید داشت.
  • امکان انتقال و ادامه تحصیل: در نهایت، نکته جالب‌توجه درباره تحصیل پزشکی در مجارستان این است که می‌توانید بعد از گذراندن چند ترم، در کشور دیگری ادامه تحصیل بدهید. حالا بسته به شرایط خودتان، می‌توانید این کشور را انتخاب کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

برای این که بتوانید در این رشته مشغول به تحصیل شوید، باید حتماً شرایط تحصیل در مجارستان رشته پزشکی را داشته باشید. همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز به‌اختصار گفتیم، برای موفقیت در این دانشگاه‌ها باید اول‌ازهمه در آزمون ورودی شرکت کرده و پذیرفته شوید.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

در ادامه، به‌صورت مفصل شرایط کلی برای پذیرش در رشته پزشکی در این کشور را به‌صورت مختصر نام می‌بریم. درصورتی‌که این شرایط را داشته باشید، می‌توانید برای تحصیل پزشکی در مجارستان بدون کنکور اقدام کنید.

  • پذیرفته شدن در آزمون ورودی دانشگاه: اول‌ازهمه، شما باید در دانشکده پزشکی موردنظر خود ثبت‌نام کرده و در آزمون ورودی آن پذیرفته شوید. ازآنجاکه رقابت برای ورود به دانشکده‌های پزشکی مجارستان بسیار زیاد است، مسئولان دانشگاه‌ها این آزمون را در نظر گرفته‌اند تا تنها افراد برتر امکان ورود به دانشگاه را داشته باشند.
  • شرکت در دوره پیش‌دانشگاهی یا فاندیشن: برای این‌که بتوانید در دانشکده پزشکی مشغول به تحصیل شوید، باید حتماً در دوره فاندیشن یا پیش‌دانشگاهی که به مدت یک سال به طول می‌انجامد، شرکت کنید.
  • مدرک زبان: داشتن مدرک زبان از دیگر شرایط تحصیل در مجارستان رشته پزشکی به شمار می‌آید که باید حتماً بسته به دانشگاه موردنظر خود، با نمره قابل‌قبولی آن را ارائه دهید.
  • پذیرفته شدن در مصاحبه: اگر تمام شرایط بالا را داشته باشید و در آزمون ورودی هم قبول شوید، باید برای مصاحبه به دانشگاه موردنظر خود بروید. در صورت پذیرفته شدن در مصاحبه نیز می‌توانید برای تحصیل پزشکی به مجارستان مراجعه کنید.
  • داشتن همه مدارک ضروری: اول از همه، شما باید دیپلم 12 سال دبیرستان خود را ارائه دهید. از دیگر مدارک مهم برای تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان، توصیه نامه، انگیزه نامه و رزومه هستند.

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان در مجارستان

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، چهار دانشکده پزشکی در مجارستان مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان هستند و شما می‌توانید با خیالی آسوده در رشته موردنظر خود در آنها تحصیل کنید.

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان در مجارستان

در ادامه بهترین دانشگاه‌های مجارستان پزشکی را معرفی کرده‌ایم:

  • دانشگاه سملوایز (Semmelwies university)
  • دانشگاه سگد (University of szeged)
  • دانشگاه پچ (Univesity of Pecs)
  • دانشگاه دبرسن (University of Debrecen)

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

یکی از مهم‌ترین چالش‌های خیلی از دانشجویان این است که هزینه ی تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟ اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند باعث تفاوت در هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان شود، دانشگاه موردنظر شماست. شهریه برخی از دانشگاه‌ها با برخی دیگر متفاوت است. شما باید انتظار داشته باشید که در هر سال، بین 15000 تا 18000 یورو شهریه به دانشگاه پرداخت کنید. در این قسمت، شهریه هر یک از چهار دانشگاهی که پیش‌ازاین معرفی کردیم را شرح می‌دهیم:

  • شهریه دانشگاه سگد: دوره پیش‌دانشگاهی ۶۲۰۰ یورو، دوره دندانپزشکی ۱۷ هزار دلار به‌صورت سالیانه، دوره داروسازی ۱۰ هزار دلار به‌صورت سالیانه، دوره پزشکی سالیانه 15200 دلار برای سال‌های اول تا پنجم و ۸۰۰۰ دلار برای سال آخر
  • شهریه دانشگاه سملوایز: دوره دندانپزشکی برای هر ترم ۹۱۰۰ دلار، دوره داروسازی برای هر ترم ۶۰۰۰ دلار، دوره پزشکی برای هر ترم ۹۱۰۰ دلار
  • دانشگاه پچ: دوره دندانپزشکی سالیانه ۱۶ هزار دلار، دوره داروسازی سالیانه ۱۰ هزار دلار، دوره پزشکی سالیانه ۱۶ هزار دلار
  • دانشگاه دبرسن: دوره پیش‌دانشگاهی یک سال ۷۰۰۰ دلار، دوره دندانپزشکی ۱۷۰۰۰ دلار، دوره داروسازی ۸۰۰۰ دلار، دوره پزشکی ۱۷۰۰۰ دلار

زمان پذیرش برای تحصیل پزشکی در مجارستان

اگر شما هم قصد تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی را دارید، باید در زمان تعیین شده برای شرکت در آزمون دانشکده موردنظر خود ثبت‌نام کنید. مهلت تعیین شده برای درخواست تحصیل پزشکی در مجارستان بسته به دانشگاه شما می‌تواند متفاوت باشد. اما با وجود همه این تفاوت‌ها، بیشتر مواقع برای ترم پاییز باید در تاریخ ۱۵ فوریه و برای ترم بهار در ۱۵ نوامبر اقدام کنید.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در مجارستان

زمانی که می‌خواهید برای تحصیل پزشکی در مجارستان اقدام کنید، باید مدارک خاصی داشته باشید تا درخواست شما با موفقیت تأیید شود. در این قسمت، مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای اطمینان از پذیرفته شدن پزشکی در کشور مجارستان را مشاهده می‌کنید:

  • انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه
  • مدرک تحصیلی دیپلم
  • ریزنمرات دبیرستان
  • رسید پرداخت هزینه‌ها
  • گواهی تمکن مالی از بانک
  • رزومه
  • توجه داشته باشید که تمام مدارک بالا باید به‌صورت ترجمه شده ارائه شوند.

شهریه دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در مجارستان

در قسمت‌های قبل متوجه شدید که شهریه هر دانشگاه با دانشگاه دیگر در مجارستان برای رشته پزشکی متفاوت است. بااین‌حال، این هزینه نسبت به کشورهای دیگر اروپای غربی فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه‌تر محاسبه می‌شود.

درحالی‌که شما می‌توانید بقیه رشته‌ها را در مجارستان با پرداخت سالیانه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو بگذرانید، برای تحصیل پزشکی باید هزینه بیشتری نسبت به این رشته‌ها داشته باشید. در قسمت‌های قبل به‌صورت مفصل شهریه هر یک از دانشگاه‌های دبرسن، پچ، سگد و سملوایز را توضیح دادیم.

میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟

در کنار سایر مدارکی که به دانشگاه ارائه می‌دهید، باید نامه تمکن مالی را نیز از بانک بگیرید. این نامه نشان می‌دهد که شما هزینه لازم برای پرداخت شهریه در دانشگاه موردنظر خود در مجارستان را دارید.

میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟

به‌خاطر پایین‌تر بودن هزینه زندگی و تحصیل در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی، میزان تمکن مالی در این کشور نسبت به بقیه کشورها تا حدی کمتر است. مبلغ تمکن مالی یک دوره یک‌ساله برای زندگی در این کشور، بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار یورو است.

شرایط کار دانشجویی در زمان تحصیل پزشکی

هر دانشجوی پزشکی که برای تحصیل در رشته پزشکی و یا پیراپزشکی به مجارستان می‌رود، می‌تواند در هفته حداقل ۲۰ ساعت کار دانشجویی پاره‌وقت داشته باشد. برای پیدا کردن کار موردنظر خود نیز می‌توانید به دفاتر کاریابی موجود در این کشور بروید و بر اساس مهارت‌هایی که دارید، یک کار مناسب پیدا کنید.

نحوه اخذ پذیرش پزشکی در مجارستان

دریافت پذیرش در دانشکده‌های پزشکی مجارستان چالش‌های بسیار زیادی دارد و بدون داشتن اطلاعات کافی به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید پذیرش بگیرید. ازاین‌رو، بعد از کسب اطلاعات کافی و آماده‌سازی مدارک، در زمان تعیین شده به دانشکده موردنظر خود برای شرکت در آزمون ورودی درخواست بدهید. درصورتی‌که درخواست شما مورد تأیید واقع شود و در این آزمون پذیرفته شوید، باید برای شرکت در مصاحبه اقدام کنید و در صورت تأیید، امکان تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی را خواهید داشت.

خدمات راه دانشجویان آسیا برای تحصیل پزشکی در مجارستان

اگر به دنبال یک مرکز قابل‌اعتماد و حرفه‌ای می‌گردید تا فرایند تحصیل پزشکی در مجارستان برای شما راحت‌تر شود و سریع‌تر بتوانید ویزای شنگن را دریافت کنید، ما تیم حرفه‌ای راه دانشجویان آسیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این تیم با سال‌ها تجربه و تخصص در این زمینه، به شما کمک می‌کنند تا تمام مدارک موردنیاز برای دانشگاه موردنظر خود را آماده کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی پزشکی مجارستان گردید. اگر هر سؤال دیگری درباره تحصیل پزشکی در مجارستان بدون کنکور دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان راه دانشجویان آسیا به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *