جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مشاهیر کشور مجارستان

مجارستان کشوری دارای فرهنگ غنی و تاریخی پربار است که زادگاه تعداد زیادی از مشاهیر و بزرگان تاثیرگذار در همه زمینه‌ها اعم از موسیقی، ورزش، علم و سیاست است. فرهنگ مجارستان در زمینه رقص سنتی، موسیقیفولکور و … زبان‌زد همگان است. در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از مشاهیر کشور مجارستان و دستاوردهای آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

مشاهیر کشور مجارستان

در ادامه به معرفی 7 تا مهم‌ترین مشاهیر کشور مجارستان که نقش تاثیرگذاری در تاریخ کشور مجارستان ایفا کرده‌اند می‌پردازیم.

1. ادوارد تلر پدر بمب هیدروژنی از مشاهیر مجارستان

ادوارد تلر(Edward Teller) در سال ۱۹۰۸ در مجارستان متولد شد. لقب او به دلیل فعالیت‌های وی در زمینه ساخت بمب هیدروژنی پدر بمب هیدروژنی است. زندگی این دانشمند مجارستانی همواره  ترکیبی از دانش و سیاست بوده است. او در بوداپست، در یک خانواده‌ یهودی متولد شد.

ادوارد تلر پدر بمب هیدروژنی از مشاهیر مجارستان

پدرش ادوارد تلریکی از وکلای معروف و مادرش زنی هنرمند و نوازنده چیره دست پیانو بود. تلر در سال ۲۰۰۳ در سن نود و پنج سالگی درگذشت.

2. ایگناس گلدسیهر

یکی از مشاهیر کشور مجارستان ایگناس گلدسیهر است که در زمینه اسلام شناسی از دانشمندان مطرح و برجسته می‌باشد. او نیز مانند تلر در یک خانواده یهودی در سال ۱۸۵۰ در بوداپست متولد شد. گلد سیهر در دانشگاه بوداپست و دانشگاه‌های برلین و لایپزیگ آلمان در رشته الهیات اسلامی تحصیلات خود را به پایان رساند.

او درسال ۱۸۷۰ موفق  به اخذ دکترا در همین رشته از دانشگاه لایپزیگ گردید. سفرهای وی به کشورهای سوریه، مصر و فلسطین در تکمیل اطلاعات این دانشمند در مورد اسلام بسیار موثر بود و با توجه به یادگیری زبان عربی و فقه اسلامی از اساتید بزرگ کشورهای فوق، معلومات خود در زمینه اسلام شناسی را به حد کمال رساند. او در سن هفتاد و یک سالگی و در سال  ۱۹۲۱ در مجارستان چشم از جهان فرو بست.

3. مارتسل یانکوویچ از مشاهیر کشور مجارستان

مارتسل یانکوویچ یکی از هنرمندان مطرح مجارستان در مورد فیلمسازی و هنر پویانمایی است. وی در سال ۱۹۴۱ در مجارستان متولد شد و از سن 21 سالگی و در سال ۱۹۶۰ با استوديو پانونيا همکاری خود را آغاز نمود. پس از این دوره و در سال ۱۹۶۳ شروع به ساخت فيلم‌های پويانمایی به صورت مستقل نمود. یانوکوویچ به عنوان طراح گرافيک و پويانما در ساخت فيلم‌ با كارگردان‌های بسیار مطرحی همکاری داشته است.

ساخت فيلم آواز ماده گوزن در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ توسط وی معجزه آسا بوده و به همین دلیل در سال ۲۰۰۰ شهروندی افتخاری منطقه دو بوداپست به او اعطا گردیده است.

4. بلا بارتوک از هنرمندان کشور مجارستان

یکی از هنرمندان مطرح موسیقی و مشاهیر کشور مجارستان را بدون شک می‌توان بلابارتورک، پیانیست و آهنگساز دانست. او در سال ۱۸۸۱ در « ناگیسنت میکلوس » چشم به جهان گشود. بلا در سن 10 سالگی شروع به آموختن پیانو نزد مادرش نمود.

بلا بارتوک

پس از آموزش اولیه نزد مادر کسب عنوان شادگردی از سال ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۹ زیر نظر استادش « اِرکِل » برای او فرصتی بسیار عالی بود تا در این زمینه به درجه خوبی از آموخته‌ها برسد. ادامه  تحصیل در کنسرواتوار مجارستان این فرصت را به او داد تا به استادی در زمینه پیانو و موسیقی برسد. او یکی از اساتید مطرح موسیقی در کنسرواتوار مجارستان بود. بارتوک پس ازحمله آلمان نازی مجبور به ترک مجارستان گردید و در نهایت در سال 1945 در نیویورک درگذشت.

5. پوشکاش اسطوره مجارستان

فرانس پوشکاش را می‌توان یکی از بزرگان فوتبال جهان که بازیکن فوتبال مجارستان بود، نام برد. او در سال 1927 دنیا آمد. محل تولد و مرگش بوداپست پایتخت کشور مجارستان است. پوشکاش معروف به برادر کوچولو در پست مهاجم فوتبال مجارستان بازی می‌کرد.

او یکی از فوتبالیست‌هایی است که در باشگاه رئال مادرید نیز بازی کرده است و در طول بازی‌های خود 84 بازی ملی دارد. پوشکاش در طول دوره فعالیت خود 83 گل ملی را به ثمر رساند. این بازیکن از مشاهیر کشور مجارستان که طرفداران زیادی در زمان خود داشت و در سال 2006 چشم از جهان فرو بست.

6. گئورگ لوکاچ از مشاهیر مجارستان

لوکاچ در سال 1885 در مجارستان متولد شد. او یکی از فیلسوفان و نویسندگان و منتقدین ادبی برجسته مجارستان می‌باشد و یکی از سران شورش مجار در سال 1956 بود که طی آن مردم بر علیه دولت کمونیستی قیام کردند. از آثاز او می‌توان به زوال خرد، تاریخ و آگاهی طبقاتی، تاملی در وحدت اندیشهٔ لنین نام برد. این نویسنده که از مشاهیر کشور مجارستان در سال 1971 در 86 سالگی درگذشت.

7. عبدالکریم جرمانوس

یکی دیگر از برجسته‌ترین خاورشناسان مجارستان عبدالکریم ژرمانوس می‌باشد. وی تحصیلات خود را درباره زبان‌های عربی و ترکی در دانشگاه اسلامبول به پایان رساند. وی متولد بوداپست در سال 1885 است. ژرمانوس در سال ۱۹۵۲ با موافقت کشور ایتالیا به عضویت انجمن علمی و ادبی این کشور درآمد و کارهای بسیار ارزنده‌ای در مورد اسلام‌شناسی و ادبیات عرب و عثمانی در کارنامه خود دارد.

عبدالکریم جرمانوس

جرمانوس در سال 1952 در بوداپست درگذشت. وی یکی از مشاهیر مجارستان است که نقش مهمی در معرفی اسلام و فرهنگ شرقی به مردم مجارستان داشت.

سخن پایانی

در این مقاله با 7 تا از مشاهیر کشور مجارستان آشنا شدید. مشاهیر مجارستان در همه عرصه‌ها از علم و دانش گرفته تا هنر و ورزش همیشه برای کشورشان افتخارآفرین بوده‌اند و سهم زیادی در غنی‌سازی فرهنگ این کشور داشته ‌اند. شناخت فرهنگ و بزرگان کشور مجارستان به شما کمک می‌کند که راحت‌تر با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید. در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *