جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحصیل در مجارستان

بیشتر افراد کشور مجارستان را با شهر زیبای بوداپست می‌شناسند. این کشور به‌خاطر داشتن دانشگاه‌های معتبر و سیستم آموزشی فوق‌العاده، یک مقصد بسیار عالی برای مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مجارستان اقدام می‌کنند و به دنبال روشی هستند تا بتوانند پذیرش دانشگاه‌های این کشور را دریافت کنند. در این مطلب، به طور کامل درباره نحوه تحصیل در مجارستان صحبت خواهیم کرد و برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که هزینه ی تحصیل در مجارستان چقدر است.

مجارستان یکی از کشورهای غنی واقع شده در اروپا شناخته می‌شود که از شرق و جنوب شرقی با کشور رومانی، از شمال شرقی با اوکراین، از شمال با اسلواکی، از غرب با اتریش، از جنوب غربی با اسلوونی و از جنوب هم با کرواسی و صربستان هم مرز است.

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

ازآنجاکه مجارستان عضو منطقه شنگن است، شما با تحصیل در این کشور می‌توانید در همه کشورهای این منطقه رفت‌وآمد داشته باشید. پایتخت مجارستان، شهر زیبای بوداپست است که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور نیز به شمار می‌آید.

سیستم آموزشی باکیفیت در کنار اقتصاد روبه‌رشد این کشور، موجب شده‌اند که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دنبال روشی برای دریافت اقامت مجارستان از طریق تحصیل باشند. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره شرایط تحصیل در مجارستان به دست بیاورید، تا پایان همراه ما باشید.

شرایط کلی تحصیل در مجارستان

به‌طورکلی تحصیل در مجارستان در مقاطع تحصیلی متفاوتی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بسته به شرایط خود، در مقطع تحصیلی موردنظرتان در این کشور درس بخوانید. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید، باید مانند ایران به مدت ۴ سال زمان بگذارید. البته توجه داشته باشید که این مدت زمان بسته به رشته و مقطع تحصیلی شما در مقاطع دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

برای این‌که شرایط تحصیل در مجارستان را بهتر درک کنید، باید بدانید که تقریباً ۹۰ درصد از دروس دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. به همین دلیل هم داشتن سطح مطلوبی از دانش زبان انگلیسی می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند تا دروس را خیلی بهتر متوجه شوید.

شرایط کلی تحصیل در مجارستان

نکته جالب‌توجه درباره تحصیل در مجارستان این است که نمره مشخصی برای معدل در دوره‌های قبلی وجود ندارد. بااین‌حال، طبیعتاً هرچه معدل و ریزنمرات شما بالاتر باشد، شانس موفقیت و پذیرفته شدن در دانشگاه موردنظر شما در مجارستان افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید در یکی از رشته‌های مهندسی در مجارستان تحصیل کنید، بهتر است نمره ریاضی شما بیشتر از ۱۴ باشد.

برای تحصیل در مجارستان در دانشگاه موردنظر خود حتماً آزمون ورودی بدهید. اگر بخواهید در یکی از رشته‌های زیرشاخه علوم پزشکی تحصیل کنید، باید در آزمون ورودی کالج پزشکی قبول شوید؛ چراکه رقابت خیلی زیادی در این رشته‌ها وجود دارد و به همین دلیل دانشگاه هم سخت‌گیری نسبتاً بیشتری برای قبولی دانشجویان خود در این رشته‌ها می‌کند. برای کسب اطلاعات درباره این آزمون ها به مقاله آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان مراجعه کنید.

مزایای تحصیل در مجارستان

سؤالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید، این است که چرا مجارستان؟ در این قسمت برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مجارستان را نام می‌بریم که با مطالعه آنها مطمئن خواهید شد که چرا باید برای مهاجرت به مجارستان برای تحصیل اقدام کنید.

◉ تعداد زیاد ایرانیان

مهم‌ترین دلیلی که بسیاری از ایرانیان برای تحصیل کشور مجارستان را انتخاب می‌کنند، این است که در این کشور ایرانیان بسیار زیادی تحصیل می‌کنند و به همین دلیل هم شرایط زندگی برای افراد تازه‌وارد، خیلی راحت‌تر است.

◉ پایین بودن هزینه‌ها

از دیگر مزایایی که باعث شده افراد بسیار زیادی قصد تحصیل در دانشگاه مجارستان را داشته باشند، هزینه بسیار کم این کشور نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. تمام هزینه‌ها مانند هزینه‌های اقامت زندگی گرفته تا هزینه‌های دانشگاه و شهریه، در مجارستان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا پایین‌تر است. به‌طوری‌که این کشور را یکی از ارزان‌ترین کشورهای منطقه شینگن به شمار می‌آورند. این امر موجب می‌شود که هزینه تحصیل در مجارستان به تومان خیلی کمتر شود.

پایین بودن هزینه‌های تحصیلی

◉ راحت‌تر بودن دریافت پذیرش از دانشگاه

به‌طورکلی، فرایند اپلای و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اروپایی و به‌خصوص در منطقه شنگن، دردسرهای بسیار زیادی دارد. این در حالی است که دریافت پذیرش از این کشور نسبت به سایر کشورهای این منطقه راحت‌تر است و پیگیری کارهای شما در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شود.

◉ امکان استفاده از بورس تحصیلی

دانشجویان بین‌المللی و به‌خصوص ایرانیانی که به دنبال کاهش هزینه تحصیل در مجارستان می‌گردند، می‌توانند از بورس‌های تحصیلی متعددی استفاده کنند. برخی از این بورسیه‌ها فقط شهریه دانشگاه و برخی دیگر حتی هزینه‌های زندگی در مجارستان را نیز در برمی‌گیرند. سالیانه تعدادی از دانشجویان ایرانی از کشور مجارستان بورسیه می‌گیرند. بورسیه های تحصیلی متعددی در این کشور ارائه می‌شوند که یکی از بهترین آنها، بورسیه Stipendium Hungaricum است.

◉ تحصیل به زبان انگلیسی

زبان مردم کشور مجارستان، مجاری است. بااین‌حال، بسیاری از دانشگاه‌ها دروس را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و به همین دلیل هم لازم نیست که حتماً برای درس خواندن در این کشور، زبان مجاری را یاد بگیرید.

◉ امکان فعالیت در کارهای پاره‌وقت دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در مجارستان زندگی می‌کنند، می‌توانند برای گذران زندگی خود به‌صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوند. مدت زمان کار کردن برای دانشجویان بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر مواقع این دانشجویان می‌توانند تا ۲0 ساعت در هر هفته کار کنند.

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

شرایط سنی دقیقی برای تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان وجود ندارد. به همین دلیل تقریباً همه افراد در هر سنی می‌توانند برای درس خواندن در این کشور اقدام کنند. بااین‌حال، مهم‌ترین فاکتوری که باید به آن توجه کرد، این است که گپ تحصیلی شما نباید بیشتر از ۴ سال باشد. البته اگر در این بازه زمانی مشغول به کار مرتبط با رشته خود شوید، این گپ تحصیلی تا حد زیادی پوشش داده می شود.

شرایط سنی تحصیل در مجارستان

باتوجه‌به این نکته، می‌توان گفت که برای درس خواندن در مقطع کارشناسی، نهایتاً می‌توانید تا سن ۲۶ سالگی و برای کارشناسی ارشد تا ۳۳ سالگی اقدام کنید. درصورتی‌که می‌خواهید در مقطع دکتری در مجارستان درس بخوانید، بهتر است تا قبل از ۳۸ سالگی اقدام نمایید. در صورت بیشتر شدن سن شما از مواردی که گفتیم، گپ تحصیلی نیز افزایش پیدا می‌کند و احتمال ریجکت شدن شما بیشتر می‌شود.

هزینه‌های تحصیل در مجارستان

در قسمت‌های قبل متوجه شدید که هزینه تحصیل در مجارستان کمتر از سایر کشورهای منطقه شنگن است. البته زمانی که شما برای تحصیل به کشوری می‌روید، علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه قابل‌توجهی برای اجاره محل اقامت، هزینه‌های خوردوخوراک، پوشاک، رفت‌وآمد و اینترنت نیز کنار بگذارید.

علاوه‌براین موارد، هزینه تحصیل در مجارستان به دانشگاه و رشته انتخابی شما نیز بستگی دارد. برای مثال، شهریه دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به رشته‌های دیگر بیشتر است. علاوه‌براین‌که برای درس خواندن در دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دولتی باید هزینه بالاتری بپردازید.

به عنوان مثال، برای تحصیل در بیشتر رشته‌ها در دانشگاه‌های آموزش عالی مجارستان، باید سالیانه 4000 تا 6000 یورو پرداخت کنید. این در حالی است که این هزینه برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که در لیست گران‌ترین رشته ها قرار می‌گیرند، بین 6000 تا 19000 یورو متغیر خواهد بود.

شما باید هزینه تحصیل در مجارستان را قبل از ثبت‌نام و شروع دانشگاه پرداخت کرده باشید. همان‌طور که گفتیم، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی، هزینه‌های خود برای دانشگاه موردنظرشان را تا حد زیادی کاهش دهند.

اگر می‌خواهید هم‌زمان با درس خواندن در مجارستان کار کنید، باید بدانید که کمترین دستمزدی که برای ساعت کار در طول روز داده می‌شود، ۴۳ یورو است. از سوی دیگر، هزینه‌های زندگی مانند رفت‌وآمد، در مجارستان به‌صورت معمول می‌تواند برای یک نفر در یک ماه حداقل ۵۲۰ یورو باشد. باید هزینه‌های مشخصی را هم برای قبض‌های آب و برق و اجاره‌خانه یا خوابگاه کنار بگذارید.

هزینه‌های تحصیل در مجارستان

بسته به سبک زندگی شما، هزینه‌های خوردوخوراک به‌صورت ماهیانه می‌تواند نزدیک به ۱۲۵ یورو باشد. هزینه خوابگاه‌های عمومی در این کشور به صورت ماهیانه کمتر از 400 یورو و در خوابگاه‌های خصوصی هم تا 900 یورو است.

مراحل مهاجرت تحصیلی به مجارستان

برای تحصیل در دانشگاه مجارستان باید مراحل خاصی را طی کنید که در این قسمت این مراحل را به‌صورت مفصل نام می‌بریم. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص و آگاه در این زمینه، فرایند دریافت ویزای تحصیلی مجارستان برای شما خیلی سریع‌تر می‌شود.

֎ تعیین برنامه و مشورت با افراد آگاه

اولین و مهم‌ترین کاری که باید برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان انجام دهید، این است که برنامه خود تا ۵ سال آینده را تعیین کنید. هدف‌گذاری کوچک موجب می‌شود که شما راحت‌تر بتوانید فرایند و مسیر مهاجرت را طی کنید. برای سریع‌تر شدن این فرایند، می‌توانید از مشاوران آگاه در این زمینه کمک بگیرید تا تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند تا فرایند مهاجرت برای شما شفاف‌تر شود. بعد از آن، رشته تحصیلی خود را بر اساس رشته و مقطع تحصیلی قبلی خود انتخاب نمایید.

֎ انتخاب شهر و دانشگاه

بعدازاین‌که مطمئن شدید می‌خواهید در چه رشته‌ای در مجارستان درس بخوانید، نوبت به آن می‌رسد که شهر و دانشگاه موردنظر خود را نیز انتخاب کنید. هزینه ی تحصیل در مجارستان در شهرهای بزرگ‌تر بیشتر از شهرهای کوچک است.

֎ آماده‌سازی مدارک

در این مرحله، باید مدارکی که برای تحصیل در مجارستان به آنها نیاز دارید را آماده کنید. بخش زیادی از این مدارک مشابه هستند و بخش دیگر بسته به رشته و مقطع تحصیلی شما و حتی دانشگاه موردنظر می‌توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای اقامت مجارستان از طریق تحصیل را نام می‌بریم که باید حتماً از قبل آنها را آماده کنید.

  • اصل پاسپورت با اعتبار حداقل ۱.۵ سال
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی مجارستان
  • دو قطعه عکس اخیر با سایز ۳.۵ در ۴.۵
  • رسید پرداخت هزینه‌ها برای ویزای تحصیلی و ادمیشن فی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدرک زبان قابل‌قبول بسته به نوع دانشگاه با نمره تعیین شده
  • مدرک تمکن مالی از بانک
  • ریزنمرات دانشگاهی ترجمه شده با تأییدیه دادگستری و امور خارجه
  • گواهی ترجمه شده شغلی حامی که پدر یا مادر دانشجو است
  • تعهدنامه محضری به‌صورت ترجمه شده
  • سند ملکی مبنی بر خرید و یا اجاره محل اقامت برای زندگی در مجارستان بعد از مهاجرت به‌صورت ترجمه شده
  • رزومه و برنامه تحصیلی
  • مقالات و پژوهش‌های انجام شده دررابطه‌با زمینه تحصیلی
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • ترجمه مدارک هویتی دانشجو
  • ترجمه مدارک هویتی پدر و مادر دانشجو
  • رضایت‌نامه برای دانش‌آموزان کمتر از ۱۸ سال
  • پرینت وقت سفارت
  • بیمه درمانی بین‌المللی
  • گواهی عدم سوءسابقه کیفری
  • گواهی سلامت پزشکی
  • رزرو بلیط هواپیما

֎ آپلود مدارک

بعدازاین که همه مدارک ذکر شده را آماده کردید، نوبت به آن می‌رسد که در ددلاین مشخص شده، تعدادی از مدارک موردنیاز را باید برای پذیرش در سایت دانشگاه موردنظر خود در کشور مجارستان آپلود کنید و تعدادی هم باید جهت صدور ویزا به سفارت ارائه گردد. همه این مدارک باید کامل باشند و هرگونه نقص در مدارک می‌تواند منجر به عدم صدور پذیرش از دانشگاه موردنظرتان خواهد شد. درصورتی‌که با درخواست شما برای صدور پذیرش موافقت شود، باید برای گرفتن وقت سفارت و مراجعه به سفارت مجارستان اقدام کنید.

 تحصیل در مقاطع مختلف در مجارستان

شما می‌توانید بسته به شرایط تحصیلی در کشور خودتان، در مقاطع تحصیلی دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری در مجارستان درس بخوانید. میزان شهریه و مدت زمان تحصیل در مجارستان در هر یک از این مقاطع با یکدیگر متفاوت است. در این قسمت، درباره مهاجرت به مجارستان برای تحصیل درباره هر یک از این مقاطع صحبت خواهیم کرد.

تحصیل در مقاطع مختلف در مجارستان

✔ تحصیل کارشناسی در مجارستان

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در مجارستان معمولاً ۴ سال است و این بازه زمانی بسته به رشته و تعداد واحدهای آموزشی شما می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. برای تحصیل در این مقطع، شما باید آخرین مدرک تحصیلی یعنی دیپلم ۱۲ سال دبیرستان را داشته باشید. همچنین ارائه مدرک زبان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ضروری است. دانشجویان این مقطع می‌توانند در طول هفته به‌اندازه ۲۴ ساعت کار پاره‌وقت داشته باشند.

✔ تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد و برای پذیرفته شدن در دانشگاه موردنظر خود باید حتماً مدرک کارشناسی داشته باشید. متقاضیان این مقطع تحصیلی باید مدرک زبان با نمره قابل‌قبولی داشته باشند تا بتوانند در رشته موردنظر خود مشغول به تحصیل شوند. مدت زمان کار کردن دانشجویان کارشناسی ارشد مانند کارشناسی در مجارستان ۲۴ ساعت در هفته است.

✔ تحصیل دکتری در مجارستان

تعداد واحدهای مقطع دکتری در کشور مجارستان غالباً ۲۴ واحد تئوری است که در مدت ۴ سال به پایان می‌رسد. بعد از اتمام این بازه زمانی، باید در آزمون جامع دکتری شرکت کنید و در صورت پذیرفته شدن، به مدت ۲ سال مشغول انجام تحقیقات و نوشتن رساله شوید. برای تحصیل در مقطع دکتری باید رشته تحصیلی شما در مقطع دکتری با مقاطع تحصیلی قبلی هماهنگ باشد.

تحصیل دکتری در مجارستان

✔ تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در مجارستان

همان‌طورکه در ابتدای این مقاله نیز چندین بار تأکید کردیم، تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی طرفداران بسیار زیادی در مجارستان دارد. این برنامه‌های تحصیلی غالباً به مدت ۵ سال به طول می‌انجامند و شما می‌توانید بسته به مقطع تحصیلی قبلی خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

بر اساس آنچه گفتیم، برای تحصیل در این رشته‌ها باید حتماً در آزمون ورودی دانشگاه پذیرفته شوید. برای شرکت در این آزمون هم بسته به نوع دانشگاه، ارائه مدارک و سوابق تحصیلی ضروری است. آزمون ورودی برای پذیرفته شدن در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در مجارستان بر پایه دروسی مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و مهارت‌های زبان انگلیسی است. در صورت پذیرفته شدن، باید برای مصاحبه حضوری به دانشگاه موردنظر بروید. برای کسب اطلاعات درباره رشته پزشکی به صفحه تحصیل پزشکی در مجارستان مراجعه کنید.

بورسیه تحصیلی مجارستان

اگر به دنبال روشی برای کاهش هزینه تحصیل در مجارستان می‌گردید، بهتر است از بورسیه‌های تحصیلی این کشور استفاده کنید. البته دریافت بورسیه تحصیلی نیازمند شرایط خاصی است که شاید هر کسی آنها را نداشته باشد. برای مثال، نمره زبان شما باید خیلی بالا باشد و بالاتر بودن معدل، می‌تواند شانس شما را برای دریافت بورسیه افزایش دهد.

بورسیه تحصیلی مجارستان

همچنین اگر می‌خواهید بورسیه تحصیلی بگیرید، بهتر است گپ تحصیلی و سن شما کمتر باشد. در این شرایط، می‌توانید به‌صورت آنلاین برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست بدهید. درصورتی‌که واجد شرایط باشید، یک جلسه آنلاین برگزار می‌شود که از طریق آن برنامه دقیق‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

آیا امکان اقامت در مجارستان بعد از اتمام تحصیل وجود دارد؟

به‌طورکلی، امکان دریافت اقامت دائم با استفاده از روش تحصیلی در مجارستان وجود ندارد؛ بااین‌حال، شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیل و فارغ‌التحصیلی در دانشگاه مجارستان، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید. سپس در شرکت‌های مختلف و بر اساس نوع رشته تحصیلی خود، در این کشور مشغول به کار شوید. به‌خاطر قرارگیری مجارستان در منطقه شنگن، افراد می‌توانند در همه کشورهای این منطقه کار کنند. در صورت داشتن شرایط موردنیاز و پرداخت مالیات، امکان دریافت اقامت دائم این کشور بعد از چند سال وجود دارد.

خدمات راه دانشجویان نوین آسیا برای مهاجرت تحصیلی به مجارستان

همان‌طور که در این مطلب متوجه شدید، تحصیل در مجارستان چالش‌های خاص خودش را دارد و بدون داشتن اطلاعات کافی و مشاوره لازم، شاید خیلی راحت نتوانید ویزای تحصیلی این کشور را بگیرید. به‌منظور تسهیل این فرایند، تیم راه دانشجویان نوین آسیا به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام مدارک موردنیاز خود را آماده کرده و برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان اقدام کنید.

این تیم به‌صورت حرفه‌ای مشاوره رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و به کمک آنها می‌توانید فعالیت‌هایی مانند رزرو خوابگاه یا محل سکونت، دریافت ویزای تحصیلی، پذیرش دانشگاه و حتی دریافت ویزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *