جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دانشگاه سملوایز مجارستان

دانشگاه سملوایز مجارستان (Semmelweis University) یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های این کشور شناخته می‌شود و شما می‌توانید برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به این دانشگاه بروید. نکته جالب‌توجه درباره این دانشگاه، شهریه مناسب آن است که در مقایسه با اعتبار علمی ای که دارد، توانسته توجه بسیاری از مهاجران و دانشجویان بین‌المللی را به سمت خود جلب کند. در این مطلب، به طور کامل دانشگاه سملوایز بوداپست مجارستان را مورد بررسی قرار خواهیم داد و توضیح می‌دهیم که چه رشته‌هایی در این دانشگاه تدریس می‌شوند و چطور باید در آنجا پذیرش بگیرید.

به‌طورکلی، بسیاری از ایرانیان که به فکر ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در خارج از کشور هستند، کشور مجارستان را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر، دانشگاه‌های متعددی در این کشور وجود دارند که دانشگاه سملوایز یکی از بهترین آنها به شمار می‌آید.

این دانشگاه یکی از ۳۰۰ دانشگاه برتر پزشکی در سراسر جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل هم شما می‌توانید با اطمینان کامل در این مرکز مشغول به تحصیل شوید. اگر شما هم قصد تحصیل در دانشگاه سملوایز مجارستان را دارید، تا پایان همراه ما باشید.

معرفی دانشگاه سملوایز

دانشگاه سملوایز یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های مجارستان و حتی اروپا شناخته می‌شود که تقریباً از ۲۵۰ سال پیش تاکنون فعالیت بسیار مؤثری در این زمینه داشته است. این دانشگاه را پروفسور سملوایز که کاشف مشهور علت و پیشگیری از تب و کاشف وایتکس بود، تأسیس کرد. ازاین‌رو، نام این دانشگاه هم با نام همین پروفسور شناخته شد و تاکنون با همین نام شهرت جهانی پیدا کرده است.

این دانشگاه در شهر بوداپست که پایتخت مجارستان است، قرار دارد و از سال ۱۷۶۹ تاکنون، در زمینه علوم پزشکی و بهداشت و سلامت توانسته توجه بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه را به سمت خود جلب کند.

معرفی دانشگاه سملوایز

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دانشگاه در واقع یکی از اصلی‌ترین مراکز درمانی مجارستان شناخته می‌شود. ازاین‌رو، دانشگاه Semmelweis تنها به‌عنوان مرکز آموزش عالی برای رشته علوم پزشکی شهرت ندارد و فعالیت‌های خدمات درمانی را نیز با بالاترین کیفیت در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

باتوجه‌به موارد گفته شده، می‌توان با اطمینان گفت که دانشگاه سملوایز بوداپست یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا شناخته می‌شود که رتبه علمی بسیار بالایی نیز دارد. در این دانشگاه بیشتر از ۱۱ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و یک‌سوم از کل دانشجویان، از کشورهای دیگر به مجارستان مهاجرت کرده‌اند. برای شناخت دانشگاه های دیگر به صفحه دانشگاه های مجارستان مراجعه کنید.

مزایای دانشگاه سملوایز

تحصیل در دانشگاه سملوایز مجارستان مزایای بسیار زیادی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. همین امر موجب شده که بسیاری از افراد برای تحصیل به این دانشگاه بیایند.

مزایای دانشگاه سملوایز

در این قسمت، تنها بخشی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه سملوایز را نام می‌بریم.

  • دریافت مدرک با اعتبار بالا: مدارک صادر شده از دانشگاه سملوایز اعتبار بسیار بالایی دارند و در کشورهای آمریکایی و اروپایی به‌راحتی مورد قبول واقع می‌شوند.
  • رتبه جهانی بالا: همه دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی جهانی دسته‌بندی می‌شوند و دانشگاه سملوایز در کشور مجارستان توانسته رتبه جهانی بسیار خوبی در این لیست داشته باشد.
  • قدمت بالا: همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، این دانشگاه از ۲۵۰ سال پیش تاکنون در زمینه آموزش در رشته‌های پزشکی فعالیت دارد و این امر، باعث افزایش اعتبار این مرکز عالی شده است.
  • تدریس با زبان‌های متنوع در دانشگاه: یکی از چالش‌های بسیار مهم بسیاری از دانشجویان بین‌المللی موقع مهاجرت به مجارستان و تحصیل در این کشور، زبان آنهاست. بااین‌حال، باید به شما این خبر خوش را بدهیم که در دانشگاه سملوایز، شما می‌توانید دروس را به سه زبان مختلف انگلیسی، آلمانی و یا مجاری فرا بگیرید.
  • مورد تأیید وزارت علوم ایران: بسیاری از ایرانیان که کشور مجارستان و دانشگاه سملوایز را برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی انتخاب می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که دانشگاه موردنظر آنها حتماً باید مورد تأیید وزارت علوم ایران باشد. در غیر این صورت، تحصیل آنها بی‌نتیجه خواهد بود و باید برای بار دیگر در کشور ایران هم درس بخوانند تا بتوانند مشغول به کار شوند. دانشگاه سملوایز در بوداپست مورد تأیید وزارت علوم ایران است و شما می‌توانید بعد از اتمام درس خود، خیلی راحت در ایران مشغول به کار شوید.

دانشکده‌های دانشگاه سملوایز

در دانشگاه سملوایز ۶ دانشکده به‌صورت مجزا فعالیت می‌کنند که هر یک از آنها به‌خاطر رتبه بسیار بالایی که دارند، نقش بسیار مهمی در بالا بردن رتبه جهانی این دانشگاه ایفا می‌کنند. در این قسمت، هر ۶ دانشکده موجود در این دانشگاه را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

  • دانشکده پزشکی (ÁOK): دانشکده پزشکی در واقع قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشکده این دانشگاه شناخته می‌شود که به‌صورت مدرن و سنتی علوم پزشکی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. این دانشکده بیشتر از ۴۷۰۰ دانشجوی بومی و بین‌المللی دارد.
دانشکده پزشکی سملوایز
  • دانشکده دندانپزشکی: در دانشگاه سملوایز شما می‌توانید در دانشکده دندانپزشکی که یکی از ۲۰۰ دانشکده برتر در جهان شناخته می‌شود، مشغول به تحصیل شوید. در این دانشکده تمام علوم مربوط به دهان و دندان با بالاترین کیفیت به دانشجویان تدریس می‌شوند.
  • دانشکده داروسازی: یکی دیگر از دانشکده‌های این دانشگاه، دانشکده داروسازی است که در لیست بهترین دانشگاه‌های داروسازی در سراسر جهان به شمار می‌آید. برای کسب اطلاعات درباره این رشته به صفحه تحصیل داروسازی در مجارستان مراجعه کنید.
  • دانشکده بهداشت عمومی: دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دانشکده بهداشت عمومی سملوایز، تمام درس های موردنیاز را در فضایی امن و با روابط اجتماعی بسیار عالی فرا بگیرند.
  • دانشکده علوم سلامت: شما می‌توانید در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در دانشکده علوم سلامت سملوایز مشغول به تحصیل شوید.
  • دانشکده András Pető: در نهایت، آخرین دانشکده این دانشگاه هم مربوط به دروس تئوری و عملی توان‌بخشی کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های ناتوانی جسمی است. نام این دانشکده به احترام دکتر آندراش پیتو گذاشته شده است.

رتبه دانشگاه سملوایز مجارستان

وب‌سایت‌های متعددی دانشگاه‌های سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده و رتبه‌بندی می‌کنند. برای مثال، رتبه دانشگاه سملوایز در وب‌سایت THE در سال ۲۰۲۴، بین ۲۵۱ تا ۳۰۰ بوده است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در شانگهای در سال ۲۰۲۳، بین ۶۰۱ تا ۷۰۰ محاسبه شده است.

رتبه دانشگاه سملوایز مجارستان

ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که رتبه دانشگاه سملوایز مجارستان بر اساس سایت معتبر QS چیست؟ بااین‌حال، این وب‌سایت‌ در سال 2022 اعلام کرد که دانشگاه سملوایز در رتبه بین 200 تا 250 قرار می گیرد و جایگاه بسیار خوبی دارد. در قسمت رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های مختلف، این مرکز آموزش عالی توانسته رتبه ۲۶۴ را به دست بیاورد.

خدمات دانشگاه سملوایز مجارستان

همان‌طورکه در ابتدای این مقاله نیز به‌اختصار گفتیم، دانشگاه سملوایز مجارستان علاوه بر تحصیل با کیفیت بالا، خدمات درمانی را نیز به مردم مجارستان ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، دانشجویان بین‌المللی باید بدانند بعد از ورود به این دانشگاه، چه خدماتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. این خدمات باعث می‌شوند که زندگی در بوداپست برای دانشجویان بین‌المللی خیلی راحت‌تر شود. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین خدمات دانشگاه سملوایز مجارستان را نام می‌بریم:

  • ۵ عدد خوابگاه اصلی (این خوابگاه ها محل اقامت بیشتر از ۹۰۰ دانشجو هستند)
  • کتابخانه بسیار بزرگ
  • خدمات اینترنتی و کامپیوتری برای دانشجویان
  • سلف و رستوران
  • بیمارستان با تجهیزات مدرن و به‌روز

امتحان ورودی دانشگاه سملوایز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه‌های پزشکی مجارستان، این است که برای پذیرفته شدن در این دانشگاه‌ها باید حتماً امتحان ورودی بدهید. این موضوع درباره دانشگاه سملوایز هم صدق می‌کند و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بعد از پذیرفته شدن در آزمون ورودی و کسب نمره تعیین شده، برای تحصیل در این دانشگاه آماده شوند.

امتحان ورودی دانشگاه سملوایز

آزمون ورودی این دانشگاه به دو صورت کتبی و شفاهی انجام می‌شود و در هر یک از این آزمون‌ها به‌صورت مجزا، تمام مهارت‌ها، دانش، تخصص، انگیزه و یا حتی شخصیت دانشجو را مورد بررسی قرار می‌دهند.

همچنین به‌خاطر این که دانشگاه سملوایز بیشتر از همه چیز روی علوم پزشکی و بهداشت تمرکز دارد، این موضوع در آزمون ورودی آن نیز کاملاً مشهود است. به این صورت که متقاضیان این دانشگاه باید بسته به رشته تحصیلی خود، به سؤالات تخصصی مربوط به همان رشته پاسخ بدهند.

دروس تخصصی در آزمون ورودی این دانشگاه، مواردی مانند زبان تخصصی، زیست‌شناسی و شیمی هستند. امتحان کتبی دانشگاه سملوایز مجارستان شامل ۲۰ سؤال تستی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این آزمون به صفحه آزمون ورودی دانشگاه سملوایز مراجعه کنید.

شرط معدل برای پذیرش در دانشگاه سملوایز

اگر شما هم متقاضی تحصیل در دانشگاه سملوایز هستید شاید برایتان سوال باشد که آیا شرط معدل جزو شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه سملوایز می‌باشد یا خیر. مفتخریم که این خبر را به اطلاع شما برسانیم که برای پذیرش دانشگاه سملوایز نیاز به حداقل شرط معدل ندارید.

تنها با شرکت در آزمون ورودی شما مورد سنجش قرار می‌گیرید و فقط با ارزیابی مهارت و میزان آگاهی شما پذیرش صورت می‌گیرد.

ثبت‌نام دانشگاه سملوایز مجارستان

دانشجویان و متقاضیان برای شرکت در این دانشگاه بعدازاین که مدارک خود را آماده کردند، باید در زمان مشخص شده آن را در سایت دانشگاه آپلود کنند. سپس بر اساس رشته انتخابی خود، برای شرکت در این آزمون آماده شوند و در زمان تعیین شده که به‌صورت آنلاین و بیشتر مواقع در پلتفرم زوم انجام می‌شود، برای امتحان حاضر شوند.

اگر دانشجویان در این امتحان نمره قبولی را بگیرند و دانشگاه هم تمام مدارک آنها را تأیید کند، می‌توانند پذیرش دانشگاه Semmelweis را دریافت نمایند. بعد از دریافت پذیرش دانشگاه باید برای گرفتن ویزای تحصیلی مجارستان اقدام کنند که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. در نهایت، با استفاده از ویزای تحصیلی می‌توانند برای ثبت‌نام حضوری به دانشگاه سملوایز بوداپست بروند.

رشته‌های دانشگاه سملوایز

به‌احتمال خیلی زیاد تاکنون متوجه شده باشید که در دانشگاه سملوایز چه رشته‌هایی تدریس می‌شوند.

رشته‌های دانشگاه سملوایز

همان‌طور که گفتیم، دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به دانشگاه ذکر شده بیایند. مهم‌ترین رشته‌های این دانشگاه، عبارت‌اند از:

  • پزشکی
  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • پرستاری
  • بهداشت عمومی

بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه Semmelweis

یکی از بهترین روش‌هایی که دانشجویان بین‌المللی با استفاده از آن می‌توانند هزینه‌های خود برای تحصیل در این دانشگاه را کاهش دهند، استفاده از بورسیه تحصیلی است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی، شهریه دانشگاه و برخی دیگر هزینه‌های محل اقامت و هزینه زندگی را نیز شامل می‌شوند.

بااین‌حال، برای دریافت بورسیه در این دانشگاه باید شرایط خاصی داشته باشید و به کمک افراد متخصص در تیم راه دانشجویان آسیا، می‌توانید این کمک‌هزینه را دریافت نمایید. برخی از بورسیه‌های تحصیلی در مجارستان، STIPENDIUM HUNGARICUM SCHOLARSHIP و HUNGARIAN DIASPORA SCHOLARSHIP هستند.

هزینه و شهریه دانشگاه سملوایز

شهریه پرداختی دانشجویان به دانشگاه سملوایز بسته به رشته انتخابی آنها می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، تعداد واحدهای شما نیز می‌تواند در این امر تأثیر بگذارد. اما به‌طورکلی، باید انتظار داشته باشید که برای هر ترم تقریباً بین ۶۰۰۰ تا ۹۱۰۰ دلار هزینه به‌عنوان شهریه به دانشگاه بپردازید. در این قسمت، شهریه موردنیاز برای هر یک از رشته‌های این دانشگاه را به‌صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

  • رشته پزشکی: سالیانه ۱۹۲۰۰ دلار
  • رشته داروسازی: سالیانه ۱۲۶۰۰ دلار
  • رشته دندانپزشکی: سالیانه ۱۹۲۰ دلار
  • رشته پرستاری: سالیانه بیشتر از ۷۶۰۰ دلار

سؤالات متداول

دانشگاه سملوایز مجارستان چه خدماتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد؟

دانشجویان محصل در این دانشگاه می‌توانند از خدمات متعددی مانند خوابگاه، مواد غذایی، اینترنت، کتابخانه، بیمارستان و سایر خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

آیا مدرک دانشگاه سملوایز بوداپست اعتبار دارد؟

مدرک صادر شده در این دانشگاه از اعتبار علمی بسیار بالایی برخوردار است و دانشجویان می‌توانند با خیالی آسوده و از این نظر، برای تحصیل به این دانشگاه بروند.

برای تحصیل در دانشگاه سملوایز باید چه کنیم؟

اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید، باید حتماً در آزمون ورودی این مرکز آموزش عالی شرکت کرده و پذیرفته شوید. در صورت کسب نمره قبولی در این آزمون، برای مصاحبه حضوری اقدام کنید و اگر همه این موارد با موفقیت انجام شوند، می‌توانید ویزای تحصیلی مجارستان را دریافت کرده و به این کشور مهاجرت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *