جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سوغات مجارستان

مجارستان کشوری غنی و با فرنگی زیبا و خاص است که در هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. سفر کردن همیشه خرید سوغاتی را نیز به همراه دارد. خرید سوغاتی یکی از بخش های سفر است که لذت زیادی دارد. مجارستان نیز کشوری پر از زیبایی و سوغاتی های متنوع و جذاب است که باعث زنده نگه‌داشتن خاطرات سفر تات سال‌های طولانی می‌شود. اگر قصد سفر به مجارستان و خرید سوغاتی را دارید حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با تعدادی از سوغات مجارستان آشنا کنیم.

1. پرسلان از سوغاتی های مجارستان | Porcelain

شاید نام پرسلان را تا به حال نشینده باشید، این کلمه به هر نوع فرآورده‌ی سرامیکی – چه لعاب دارد و چه شیشه‌ای اطلاق می‌شود. بسیاری از ما ایرانیان پرسلان‌ها را با نام ظروف چینی می‌شناسیم. بد نیست اشاره کنیم که قدمت این نوع ظروف به هزاران سال پیش می‌رسد و هنوز هم بازار مصرف خوبی دارند. یکی از بهترین کشورهایی که می‌توان از آن پرسلان‌های باکیفیت و گوناگونی تهیه کرد، مجارستان است.

پرسلان از سوغاتی های مجارستان

اغلب پرسلان‌هایی که در مجارستان به فروش می‌رسند. در کارگاه‌های کوچکی ساخته شده‌اند که در اطراف شهرها به چشم می‌خورند. انواع ظروفی چون سوپ‌خوری، ظروف حبوبات ، کاسه، بشقاب و حتی مجسمه‌ها را می‌توان از جنس پرسلان در مجارستان خرید. البته از یاد نبرید که قیمت پرسلان‌ها ارزان نیست و از نظر فرهنگی ارزش والایی برای مردم مجارستان دارد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در صدد خرید پرسلان‌های ارزان قیمت به عنوان سوغات مجارستان هستید، حتما پیش از خرید به چند فروشگاه سر بزنید.

2. کریستال آجکا | Ajka Crystal

آجکا نیز یکی دیگر از سوغات مجارستان است و نوع خاصی از کریستال می‌باشد که در سال 1878 در مجارستان اختراع شد. در حال حاضر ظروفی که از جنس کریستال آجکا هستند به وفور در مجارستان به فروش می‌رسند. آجکاها در حقیقت قطعه‌ای از هنر و فرهنگ مردم این دیارند و سوغاتی جاودان و مناسب از این کشور به حساب می‌آیند. کریستال آجکا را با نام کالکشن رومانوف The Romanov Collection نیز می‌شناسند.

کریستال آجکا

اگر اهل خرید ظروف تزئینی برای دکوراسیون منازلتان هستید ظرف‌های کریستالی آجکا یکی از بهترین انتخاب‌ها در مجارستان است. در حال حاضر این نوع کریستال‌ها در بیست رنگ مختلف در کشور مجارستان تولید شده و به فروش می‌رسند. توصیه‌ی فاینداتور این است که حتی اگر قصد خرید ندارید، برای یکبار هم که شده ظروف کریستالی آجکا را در دست گرفته و این هنر شگفت‌انگیز را لمس کنید.

3. پاپریکای مجارستانی | Hungarian

پاپریکا نیز یکی دیگر از سوغات مجارستان است. پاپریکا نوعی ادویه است که از کوبیده شدن فلفل دلمه‌ای خشک شده به دست می‌آید. این ادویه در اروپا و به‌ویژه کشور انگلیس پرطرفدار است اما در کشور مجارستان به روشی خاص تهیه شده و مصرف زیادی دارد. گفته می‌شود که قدمت استفاده از پاپریکا در مجارستان به سال‌های 1500 تا 1600 میلادی می‌رسد، از آن به بعد به دلیل استقبال زیاد مردم کم کم به ادویه‌ی اصلی غذاهای این سرزمین تبدیل شد.

پاپریکای مجارستانی

امروزه دو شهر سگد و کالوچا دو تولید‌کننده‌ی بزرگ پاپریکای مجارستان هستند. در هر شهری از مجارستان به راحتی می‌توانید پاپریکای مجاری را بیابید. همچنین این ادویه در بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ و جذابی عرضه می‌شوند که آنها را به سوغاتی مناسب از این دیار تبدیل می‌کند.

4. شیرینی های کوچک مجاری

بعضی‌ها معتقدند که سوغاتی باید حتما قابل خوردن باشد، اگر شما هم از این دست افراد هستید ما شیرینی‌های مجارستانی را پیشنهاد خواهیم کرد. این شیرینی‌ها در اشکال مختلف عرضه می‌شوند و همگی دارای یک لایه‌ی شکلاتی هستند. این شیرینی‌ها شما را به یاد کوکی‌های خانگی مادربزرگ‌ها خواهد انداخت با این تفاوت که اشکالی مدرن‌تر دارند.

شیرینی های کوچک مجاری

اگر با دقت بیشتری به ویترین شیرینی فروشی‌ها نگاه کنید، گویا به موزه‌ای رفته‌اید که تمامی اشیایش از جنس شیرینی و شکلات هستند زیرا هر یک از این شیرینی‌های رنگارنگ، ردی از فرهنگ مردم مجارستان دارند و از خوشمزه ترین سوغات مجارستان به حساب می‌آید.

5. گلدوزی ماتیو از سوغات مجارستان | Matyó

گلدوزی به سبک ماتیو بخشی جدا نشدنی از فرهنگ مردم مجارستان است. انواع پارچه‌هایی که از این نوع گلدوزی در آنها استفاده شده برای سوغات مجارستان انتخاب مناسبی هستند. پیشنهاد می‌کنیم کالاهایی چون کوسن، لباس بانوان، رومیزی و… را به عنوان سوغاتی رنگارنگ و فراموش نشدنی از مجارستان تهیه کنید.

گلدوزی ماتیو از سوغات مجارستان

قدمت گلدوزی ماتیو در مجارستان زیاد است تا اندازه‌ای که در سال 2012 میلادی این هنر با نام مجارستان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. با خرید پارچه‌های دارای ماتیو هم کالایی مصرفی خریداری کرده‌اید و هم هنر و فرهنگ مجارستان را به همراه می‌برید

6. پوشاک سنتی مجارستانی

مجارستان مکان خوبی برای خرید لباس نیز هست، این موضوع را از جهت قیمت پوشاک بیان نمی‌کنیم بلکه این نوع کالاها از نظر کیفت و نوع گلدوزی‌هایی که رویشان انجام می‌دهند، جالب هستند. اگر به مجارستان سفر می‌کنید بد نیست که چند لباس خوش آب و رنگ سنتی این دیار را نیز بخرید، داشتن چند دست لباس بیشتر که ایرادی ندارد بلکه با هربار دیدن آنها یاد سفر در ذهنتان تداعی می‌شود.

پوشاک سنتی مجارستانی

لباس‌های سنتی زنانه در مجارستان اغلب دارای گلدوزی‌های رنگی هستند و پارچه‌هایی با زمینه‌ی روشن دارند. لباس‌های مردانه‌ی مجاری نیز دارای طرح‌هایی بر روی لبه‌ی آستین‌ها و یقه‌هایشان هستند. به آقایان پیشنهاد می‌شود که جلیقه‌های منحصربه‌فرد مجاری را برای یکبار هم که شده امتحان کنند.

7. عروسک های سنتی | Traditional Dolls

عروسک‌های سنتی مجارستان شهرتی جهانی دارند؛ عروسک‌هایی با کلاه‌های گلدوزی شده و لباس‌های چین‌دار و زیبا. این نوع عروسک‌ها در مجارستان توسط دهقانان تهیه می‌شود و صورت‌هایی نقاشی شده دارند. حتما نباید کودک باشید تا این نوع عروسک‌ها را به عنوان سوغات مجارستان خریداری کنید بلکه این اشیای زیبا تکه‌ای از فرهنگ مردم این سرزمین هستند و هرکسی برای زیبا کردن خانه‌اش می‌تواند آنها را تهیه کند.

عروسک های سنتی

لازم است ذکر کنیم که عروسک‌های سنتی مجارستان قیمت کمی ندارند بلکه سایز کوچک آنها حدود 6.5 دلار است و عروسک‌های بزرگ گاهی قیمتشان به 150 دلار نیز می‌رسد؛ زیرا کالایی کاملا دست‌ساز به حساب می‌آیند.

8. جعبه‌های رازآلود مجارستانی | The Hungarian Secret Box

در مجارستان جعبه‌های کوچک و بزرگی به فروش می‌روند که رنگ‌های گوناگونی دارند و با نقاشی‌هایی از گل و بته زیباسازی شده‌اند. در نگاه اول به این جعبه‌ها، به احتمال زیاد تصور می‌کنید که با جعبه‌ی جواهر روبه‌رو هستید؛ اما وقتی قصد باز کردن آنها را کنید، متوجه خواهید شد که درِ آنها باز نمی‌شود. ماجرای این جعبه‌های اسرارآمیز این است که هریک از آنها دارای قفلی هستند که به روشی خاص در جعبه مخفی شده است و تنها صاحب جعبه می‌داند که چطور می‌توان جعبه را باز کرد.

جعبه‌های رازآلود مجارستانی

در واقع این جعبه‌های جادویی نوعی پازل هستند و برای باز کردنشان باید هوش و ذکاوت زیادی به خرج داد. تمامی این نوع جعبه‌ها از جنس چوب هستند. بنابراین مکان خوبی برای نگهداری از جواهرات به حساب می‌آیند و برای نگهداری از اشیای دیگری چون اسناد و مدارک هم مناسب‌اند و یکی از سرگرم کننده ترین سوغات مجارستان به حساب می‌آید.

9. مکعب روبیک معروف ترین سوغات مجارستان | Rubik’s Cube

به احتمال زیاد با مکعب‌های پازلی روبیک آشنایی دارید و حتی شاید شما هم بارها سعی در هماهنگ کردن رنگ‌های این مکعب‌ها کرده باشید. زادگاه معکب روبیک مجارستان است. در سال 1974 آکادمی هنرهای مجارستان این نوع مکعب‌ها را اختراع کرد که به سرعت در جهان مشهور شد؛ به همین خاطر بسیاری از گردشگران این معکب‌ها را به عنوان سوغات مجارستان خریداری می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که امروزه حدود 350 میلیون مکعب روبیک در سراسر جهان به فروش رسیده است.

مکعب روبیک معروف ترین سوغات مجارستان

همانطور که می‌دانید روبیک‌ها مکعب‌هایی هستند که 6 طرف دارند و هر سمتشان هم به یک رنگ است. هر قسمت از این مکعب‌ها قابلیت چرخش دارند و بازیکن باید با استفاده از هوش خود رنگ‌های هر سمت از مکعب را تکمیل کند.

10. نقاشی هایی از دانوب از سوغاتی های مجارستان

رودخانه‌ی دانوب از میان مجارستان می‌گذرد و یکی از جذابترین مناطق این کشور برای گشت و گذار است. پیاده‌روی در کنار این رود، آن هم در هنگام طلوع خورشید، خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

نقاشی های دانوب از سوغاتی های مجارستان

اگر در کنار دانوب چند دقیقه‌ای راه بروید حتما محو تماشای مناظر اطراف می‌شوید، خرید نقاشی‌هایی که از این رود کشیده شده است، بهترین یادگاری از این رود زیبا خواهد بود. انواع نقاشی‌های آب‌رنگ، پاستل و… از رود دانوب به وفور در مجارستان به فروش می‌رسند.

سخن پایانی

سوغاتی خریدن یکی از بخش‌های جذاب و جدانشدنی هر سفر است که باعث می‌شود خاطرات سفر تا مدت‌ها زنده بماند. در این مقاله تعدادی از سوغات مجارستان را معرفی کردیم. توجه داشته باشید که هنگام خرید سوغاتی سلیقه و نیاز کسانی‌که می‌خواهید برای آن‌ها سوغات تهیه کنید را در نظر بگیرید. امیدواریم سفر خوبی را به مجارستان داشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *