جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

کشور مجارستان یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود که نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی حوزه شنگن، ویزای تحصیلی را راحت‌تر صادر می‌کند. ازاین‌رو، بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، مجارستان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود پذیرفته شوید. در این مطلب به طور کامل درباره آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان صحبت خواهیم کرد و برای شما توضیح می‌دهیم که این آزمون‌ها چه شرایطی دارند.

خوشبختانه تمام مدارک صادر شده از اغلب دانشگاه‌های مجارستان اعتبار علمی بالایی دارند. شما می‌توانید انواع رشته‌های تحصیلی مختلف در حوزه‌های مهندسی، پزشکی، پیراپزشکی، علوم‌انسانی و علوم پایه را با بالاترین کیفیت در دانشگاه‌های مجارستان بگذرانید.

مدت ‌زمان تحصیل در این دانشگاه‌ها بسته به مقطع و رشته تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، بیشتر مواقع دوره‌های مقطع لیسانس بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامند. این در حالی است که اگر بخواهید رشته پزشکی عمومی و یا دندانپزشکی را بگذرانید، باید به ترتیب ۶ و ۵ سال در مجارستان تحصیل کنید.

اما قبل از همه چیز، بسیار مهم است که بتوانید مهم‌ترین شرط ورود به دانشگاه‌های این کشور، یعنی کسب نمره قبولی در آزمون ورودی آنها را به دست بیاورید. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که آزمون ورودی مجارستان به چه صورت برگزار می‌شود، تا پایان همراه ما باشید.

انواع آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

انواع آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های مجارستان بسته به رشته و مقطع شما می‌تواند متفاوت باشد.

انواع آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

در این قسمت، مهم‌ترین رشته‌هایی که در مجارستان نیاز به آزمون و مصاحبه دارند، نام می‌بریم.

  • کارشناسی پرستاری
  • کارشناسی بهداشتی عمومی
  • کارشناسی فیزیوتراپی
  • کارشناسی رژیم غذایی
  • کارشناسی‌ارشد توان‌بخشی مجتمع
  • کارشناسی‌ارشد بهداشت عمومی
  • کارشناسی‌ارشد زیست‌شناسی مولکولی
  • کارشناسی‌ارشد مددکاری اجتماعی
  • کارشناسی‌ارشد مددکاری اجتماعی و اقتصاد اجتماعی

علاوه بر این موارد، اگر بخواهید در برنامه‌های غیرپزشکی دانشگاه دبرسن پذیرش بگیرید، باید علاوه بر دروس تخصصی رشته موردنظر خود، دانش نسبی از زبان انگلیسی هم داشته باشید. گاهی مواقع درصورتی‌که فرد برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان برای مدرک کارشناسی به‌صورت مجدد اقدام کند، احتمال دارد دانشگاه تسهیلاتی را به دانشجو عرضه کند.

علاوه بر این موارد، دانشجویانی که نمرات ممتاز دارند، ممکن است در سال اول بتوانند بدون هیچ‌گونه آزمونی در دانشگاه مجارستان پذیرفته شوند. این مسئله حتی درباره رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز صدق می‌کند.

آزمون ورودی رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی

امتحانات ورودی مجارستان برای رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. متقاضیان دانشگاه‌های مجارستان می‌توانند برای آشنایی بیشتر با آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود، در کالج‌های پیش پزشکی یا پیش مهندسی ثبت‌نام کنند. این دوره‌ها حتی برای افرادی که سطح زبان نسبتاً پایینی دارند هم کاملاً مناسب است و در کالج‌ها می‌توانند سطح دانش زبانی خود را ارتقا دهند.

آزمون ورودی رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی

اگر قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی در مجارستان را دارید، بهتر است به سراغ دانشگاه‌های معتبر این کشور مانند دانشگاه سملوایز، دانشگاه پچ، دانشگاه سگد دانشگاه پزشکی دبرسن بروید. این دانشگاه‌ها دارای تأییدیه سازمان بهداشت جهانی هستند و مدارک صادر شده از آنها کاملاً معتبر است.

هر یک از دانشگاه‌های مجارستان به‌صورت مجزا آزمون ورودی را برگزار می‌کنند. همچنین خوب است بدانید که این آزمون‌ها در تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، تمام دروس تخصصی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و زبان انگلیسی را در بر می‌گیرند. اگر در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر شما سؤالات زبان انگلیسی نیز به‌صورت تخصصی آورده شده باشد، بیشتر مواقع نیازی به ارائه مدارک بین‌المللی زبان مانند آیلتس یا تافل نخواهید داشت.

شرایط آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

برای پذیرفته شدن در امتحانات ورودی دانشگاه های مجارستان شما باید شرایط خاصی داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، این آزمون‌ها غالباً به دو شکل کتبی و شفاهی برگزار می‌شوند.

شرایط آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره هر یک از این نمونه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

✔ آزمون کتبی برای ورود به دانشگاه‌های مجارستان

در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان بسته به رشته موردنظر، از دروسی مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات و زبان انگلیسی سؤال داده می‌شود. این سؤالات غالباً به شکلی طراحی می‌شوند و هر یک از آنها امتیاز مخصوص به خود را دارند. خوشبختانه این آزمون به‌صورت آنلاین هم برگزار می‌شود و شما نیازی ندارید که به‌ صورت حضوری برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان به این کشور بروید.

✔ آزمون شفاهی دانشگاه‌های مجارستان

زمانی که در آزمون کتبی دانشگاه موردنظر خود در مجارستان پذیرفته شوید، نوبت به آن می‌رسد که در آزمون شفاهی نیز شرکت نمایید. این آزمون یا مصاحبه شفاهی نیز به‌صورت آنلاین از طریق پلتفرم زوم برگزار می‌شود و تقریباً ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

در این مصاحبه درباره انگیزه و دلیل شما برای تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان و رشته انتخابی‌تان از شما سؤال پرسیده می‌شود. به‌علاوه، برخی سؤالات تخصصی بسته به رشته انتخابی‌تان را از شما می‌پرسند. توجه داشته باشید که ممکن است برگزارکنندگان این مصاحبه در دانشگاه مجارستان جلسه شما را ضبط کنند. ازاین‌رو، با اعتمادبه‌نفس و دقت کامل به تمام سؤالات پاسخ دهید.

لازم به ذکر است که متقاضیان برخی رشته‌ها مانند رشته‌های پرستاری و فیزیوتراپی، در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان فقط در حوزه زبان انگلیسی سنجیده می‌شوند. بیشتر مواقع نتایج آزمون ورودی مجارستان بعد از گذشت یک هفته اعلام می‌شود و در صورت کسب نمره قبولی، شما می‌توانید در دانشگاه ثبت‌نام کرده و ویزای تحصیلی مجارستان را بگیرید.

مدرک مورد نیاز برای آزمون ورودی مجارستان

یکی دیگر از شرایطی که باید برای ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان داشته باشید، مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم ۱۲سال است. بااین‌حال، شما می‌توانید بعد از دریافت این مدرک در دوره‌های پیش‌پزشکی یا پیش‌مهندسی در کالج‌های مجارستان ثبت‌نام کنید با گذراندن دوره‌های ۱ تا ۲ساله، آمادگی بیشتری برای پذیرفته شدن در آزمون ورودی دانشگاه مجارستان به دست بیاورید. بعد از اتمام این دوره‌ها می‌توانید برای شرکت در رشته یا دانشگاه موردنظر خود در آزمون دانشگاه مجارستان اقدام کنید.

هزینه آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

مقدار هزینه آزمون ورودی هر دانشگاه در کشور مجارستان می‌تواند با دانشگاه دیگر متفاوت باشد. نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که هزینه ورودی همه دانشگاه‌ها دقیقاً چه مقدار است. علاوه بر این، مقدار هزینه برای ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه‌ها در هر سال تغییر می‌کند.

اما باتوجه‌به تجربیات سال‌های گذشته، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هزینه برای ثبت‌نام در آزمون ورودی رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی به ترتیب ۴۰۰ و ۲۵۰ دلار باشد. در این قسمت، هزینه موردنیاز برای ثبت‌نام در آزمون ورودی برخی از دانشگاه‌های محبوب مجارستان را مشاهده می‌کنید:

  • هزینه آزمون ورودی دانشگاه سملوایز ۴۰۰ دلار
  • هزینه آزمون ورودی دانشگاه سگد:۳۵۰ یورو
  • هزینه آزمون ورودی دانشگاه دبرسن: ۳۵۰ دلار
  • هزینه آزمون ورودی دانشگاه پچ: ۳۵۰ دلار
  • هزینه ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه اتوش لورند: ۱۰۰ دلار

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌های مجارستان غالباً از اوایل اسفند تا خرداد به‌صورت منظم و هر یک یا دو بار در هفته برگزار می‌شود. کسانی‌که برای ثبت ‌نام در این آزمون‌ها درخواست ارسال کرده‌اند، از طرف دانشگاه تاریخ و زمان دقیق برگزاری آزمون را دریافت می‌کنند.

زمان برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان

هر دانشگاه در مجارستان دارای سایت و پنل مخصوص به خود است و متقاضیان باید برای ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود، از طریق پنل مخصوص به همان دانشگاه اقدام نمایند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان در زمان مقرر، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ما در مؤسسه راه دانشجویان نوین آسیا  به صورت رایگان به شما کمک می‌کنیم تا در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود ثبت‌نام کنید و هم‌ چنین شما را راهنمایی مینماییم که چگونه می‌توانید شانس خود را برای قبولی در این آزمون‌ها افزایش دهید.

سؤالات متداول

شرایط ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان چه مواردی هستند؟

یکی از مهم‌ترین شرایط برای ثبت‌نام در این آزمون‌ها، داشتن مدرک دیپلم یا ۱۲سال دبیرستان است. به‌علاوه، متقاضیان می‌توانند در کالج‌های مجارستان نیز ثبت‌نام کنند تا با دریافت مدرک، آمادگی بیشتری برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود به دست بیاورند.

آیا آزمون ورودی رشته‌های پزشکی با غیرپزشکی در دانشگاه‌های مجارستان متفاوت است؟

به‌طورکلی، آزمون ورودی هر رشته در هر دانشگاه با رشته و دانشگاه دیگر متفاوت است. ازاین‌رو، برای هر دانشگاه و هر رشته باید آمادگی خاص خودش را داشته باشید.

برای ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان باید چقدر هزینه بپردازیم؟

مقدار هزینه موردنیاز برای ثبت‌نام در امتحانات ورودی مجارستان بسته به هر دانشگاه تفاوت دارد. به‌علاوه، این هزینه ممکن است در هر سال افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *